Prace drogowe i towarzyszący im hałas

Hałas towarzyszący podczas prac drogowych może być rozróżniany jako hałas szkodliwy bądź hałas uciążliwy. Ten pierwszy jest zdecydowanie szkodliwy dla naszego zdrowia ponieważ w wyniku jesteśmy podatni na utratę słuchu czy też schorzenia nerwowe. Ten drugi zaś może nie będzie dla nas aż tak szkodliwy ale może mieć wpływ na wzrost ciśnienia tętniczego.

Hałas – czym jest?

Patrząc na pojęcie hałasu to z fizycznego znaczenia będą to drgania mechaniczne ośrodka sprężystego takiego jak gazu, cieczy lub też ośrodka stałego. Można również patrząc na to przez pryzmat oscylacyjnego ruchu cząsteczek ośrodka względem położenia równowagi. Wywołuje to przyrost ciśnienia w środowisku w stosunku do ciśnienia statycznego. Człowiek odbiera swym narządem słuchu dźwięki średnio od 0 do około 120 dB. Powyżej 120 dB (przy częstotliwości drgań źródła dźwięku 1000 Hz) występuje tzw. próg bólu. Człowiek nie rozróżnia wtedy dźwięków, czuje tylko ból głowy.


Ocena narażenia pracownika

Aby móc ocenić ryzyko narażenia pracownika na zbyt duży hałas w środowisku oznacza się następujące jednostki:

  • Równoważny poziom dźwięku
  • Maksymalny poziom dźwięku
  • Szczytowy poziom dźwięku

Co możemy zrobić aby się od tego uchronić ?

Na rynku możemy znaleźć bardzo dużo urządzeń, które potrafią odczytać pomiar drgań mechanicznych nasilających się dźwięków. Warto wykorzystać to rozwiązanie aby móc chronić swoich pracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.